fbpx
Back

Van specialist in onroerend goed naar ondernemer: Het verhaal van Anton Los (Perfect Place)

Anderhalf jaar na de start heeft het platform voor omgevingsanalyse Perfect Place haar plek tussen de grote jongens weten te vinden. Oprichters Anton Los en Johan Westerbeek willen de kwaliteit van de omgeving in Nederland verbeteren door ervoor te zorgen dat iedereen een passende omgeving heeft. Dit in de vorm van een dataplatform dat het informatiegehalte bij bedrijven verhoogt. Hiermee kunnen deze bedrijven weer per doelgroep de beste locatie voor hun vastgoedinvesteringen bepalen.

CEO Anton Los ontwikkelde zich in deze periode van specialist met 17 jaar ervaring in onroerend goed, naar een rasechte ondernemer. Met alle ups en downs die erbij horen. ‘Ik vergeet nooit het gevoel dat we ons eigen product voor het eerst verkochten.’

 

Je hebt nogal wat ervaring in onroerend goed?

“En toch is de persoonlijke groei die ik meemaak als ondernemer één van de hoogtepunten van mijn carrière.”

“Als corporate real estate manager heb ik fantastisch werk mogen doen. Ik werkte bij Lidl Nederland in de tijd dat ze van 80 naar 175 winkels groeiden en ik zocht daar nieuwe plekken voor. Ook bij Woonzorg Nederland en later als freelancer zocht ik over heel Nederland nieuwe locaties voor vaak maatschappelijke instellingen. In deze periode is ook het idee voor Perfect Place ontstaan en dat heeft ons ruimte gegeven te starten.”

 

En nu dus volledig met Perfect Place aan de slag?

“Ik kende Johan nog uit mijn tijd bij Woonzorg Nederland en al snel was hij mijn compagnon. Niet wetende dat uit de teamscan die we later bij UtrechtInc deden zou blijken dat zij nog nooit zo’n combinatie hadden gezien, we zijn precies elkaar tegenovergestelde. Zo halen we wel op elk onderdeel een 100% score.”

“Dan begin je met een clickable demo en heb je het geluk dat er interesse is, waardoor we in september ‘17 met een kleine investering konden gaan bouwen. Hiermee verkochten we de resultaten van analyses. We hebben in februari ‘18 wel weer alles weggegooid om helemaal opnieuw te beginnen. Je moet doen waar je goed in bent en dat is in ons geval de manier waarop we eigen datasets combineren en omzetten naar bruikbare informatie en visualisaties met bestaande technieken, zoals die van ESRI. Daarnaast is onze service nu als abonnement beschikbaar voor iedereen.”

 

Jullie werken met ontwikkelaars uit Sri Lanka. Wat valt je op en wat verwacht je van de toekomst?

“Dat we zijn gaan samenwerken met de ontwikkelaars uit Sri Lanka is ook weer zo’n hoogtepunt die ik heb mogen ervaren als ondernemer. Natuurlijk zijn er hobbels: je werkt op afstand en er is een cultuurverschil, maar tegelijkertijd kan je enorm besparen op de kosten en hebben we met een Nederlandse partner die het team opgezet heeft enorm veel vertrouwen in de manier van werken en in de resultaten. Plus, de cultuurverschillen leveren ook weer andere inzichten op.”

“Op een gegeven moment vloog het team naar Nederland om in Utrecht te werken en wat ze vanuit het vliegtuig opviel was dat alles zo georganiseerd is. Zoals de strakke vlakken waarin de boerderijen zijn ingedeeld. Mooi toch.”

 

Er is in anderhalf jaar al veel veranderd. Hoe gaan jullie verder? En hoe sta jij daarin?

“Wat we nu vooral aanbieden neemt bedrijven veel werk uit handen en dat is waardevol, maar we willen meer naar het aanbieden van unieke features, waarmee bedrijven meer exclusieve analyses kunnen uitvoeren. Al moet de data daar nog beter voor worden, dus dat heeft prioriteit. Denk aan real-time sentimenten via bijvoorbeeld social media. Hiernaast zijn we nu op basis van kuntmatige intelligentie onze data aan het verrijken om zo nog meer zicht op de omgeving te krijgen”

“Ik merk zelf continue dat het opbouwen van een bedrijf echt een andere tak van sport is. Wat ervoor zorgt dat ik sterk persoonlijk groei. Maar zolang ik maatschappelijke waarde kan toevoegen, en dat kan met Perfect Place, blijf ik gaan. Dat we dan naar twee enorme beurzen (Expo Real Munchen met de gemeente Utrecht en zelf naar Provada Future) kunnen en daar merken dat er vraag naar ons product is, geeft dan weer een kick.”

 

Jullie hebben in september ‘17 meegedaan aan de Pressure Cooker van UtrechtInc. Hoe heeft dat bijgedragen?

“Ook weer zo’n mooi moment. We zijn gestart in The Garage (de co-working space) en wij hebben met het programma echt geleerd een bedrijf op te zetten en niet alleen als specialist aan het werk te zijn. Nu zitten we, met onze 1e medewerker in Utrecht, in ons eigen kantoor, ook bij UtrechtInc, en een ontwikkelteam in Sri Lanka.”

 

Ook starten als Anton?

Profiteer van een ruime flexdesk, vergaderruimtes, gratis koffie en thee én 24/7 toegang tot deze inspirerende werkruimte met ondernemende co-workers.Hoe ver ben jij al met het valideren van je onderzoek of bedrijf? Word sneller succesvol met onze bewezen trainingen en inhoudelijke programma’s over ondernemerschap.