fbpx
< Back

Thuiswerken is tijdelijk bij groeiend StuComm

Vanaf de aankondiging dat scholen dicht zouden gaan, is het topdrukte bij StuComm – de communicatie-app voor scholen en universiteiten. “De telefoon stond roodgloeiend. Klanten hadden ons per direct nodig en ze vertrouwden op de relatie die we in de afgelopen jaren hadden opgebouwd. Dan regel je het gewoon,” aldus CEO en founder Ronald Kouvelt.

Het aantal vragen van klanten explodeerde. Hing de accountmanager niet met enkele klanten aan de lijn, opeens belden alle 35. En die vertegenwoordigen ruim 600.000 studenten, dus die willen iets van je.

Bij StuComm betekent dit dat ook de COO en CEO extra beschikbaar zijn. Dat vragen gemanaged en gekanaliseerd moet worden. Dat er extra veel van de systemen wordt gevraagd. “Omdat we een SaaS-oplossing bieden kunnen wij dat,” vertelt Ronald.

Thuiswerken

Medewerkers van StuComm maken sinds de start 5 jaar geleden al veel gebruik van moderne tools en thuiswerken was ook al normaal. “We hebben alleen alles moeten intensiveren. Dus een dagelijkse standup in plaats van een wekelijkse of dagelijks mensen stimuleren dat ze elkaar moeten spreken, al is het maar telefonisch.”

Toch ziet Ronald deze situatie als tijdelijk. “Wij blijven geen full-remote bedrijf. Je ziet dat het lastiger is voor mensen om plezier in het werk te houden. Een simpel biertje opentrekken en stomme verhalen delen om stress achter te laten, zit er minder in. Je kunt nergens naartoe en ook samen een doel nastreven, onderdeel zijn van een grotere geheel, is nou eenmaal lastiger.”

“Nu we alles vanuit huis doen, moeten we opletten dat we geen robots worden, dus om het groepsgevoel sterk te houden, doen we inmiddels digitale vrijdagmiddagborrels, sturen we cadeautjes en spreek ik af en toe een videoboodschap in voor het hele bedrijf.”

Er zijn ook voordelen. “Je bent op afstand wel heel efficiënt. Ten minste, de meesten. Ik zie ook mensen die heel druk zijn, veel video-calls in gaan, maar op een dag niks voor elkaar krijgen.”

“Ik vraag me dan ook wel af of we hiervoor niet efficiënt genoeg waren? Aangezien we de nieuwe, drukkere, situatie ook met het huidige team aankunnen. Er gaat minder tijd verloren aan slap ouwehoeren. Heb je een call over een bepaald onderwerp, dan gaat ‘t over dat ene onderwerp. Ben je met een project bezig, dan heeft dat en alleen dat prioriteit.”

“Om de motivatie hoog te houden, helpt het in ons geval dat we trots kunnen zijn op de groei en op dat onze klanten ons zoveel vertrouwen geven. Daarnaast zijn er klanten die hun contract openbreken en verlengen en beginnen prospects nu alvast met een aantal features in plaats van dat ze wachten tot later.”

Klanten

Na de aanslag in de tram in Utrecht, werd bij StuComm al duidelijk dat in crisissituaties gerichte communicatie met directe notificaties steeds belangrijker zou gaan worden. Zo ook nu.

“We zien dat veel klanten specifieke features op het gebied van crisiscommunicatie willen. Dan kan je wel tegen ze zeggen dat die niet op je roadmap staan, maar wij hebben ervoor gekozen om volle bak in te zetten op wat klanten nu nodig hebben. Gelukkig heeft merendeels van de klanten dezelfde vragen en zijn bepaalde features die om een andere reden gebouwd zijn, denk onderwijsevaluaties, nu ook inzetbaar voor crisiscommunicatie en de evaluatie daarvan.

Advies voor startups

“Ik heb niet de illusie dat ik voor iedereen kan zeggen wat werkt en niet. Deze situatie is zo uniek. Ik kan wel herhalen wat altijd al belangrijk is geweest en zal blijven:

1. Grote organisaties, in ons geval universiteiten en hogescholen, zijn niet van de korte klappen. Dus de combinatie lange-termijncontracten én recurring revenue zijn super waardevol.

2. Ook al is het crisis, de essentials moeten kloppen. Dus blijf aandacht houden voor onder andere databeveiliging en andere privacyzaken.

3. Wij hoeven na de crisis nooit meer uit te leggen dat een communicatie-app naar je studenten handig is. Ons product raakt namelijk de core business van onze klanten.”