fbpx
< Back

Bij Closure niet meer standaard naar kantoor

De eerste weken van de lockdown stonden in het teken van changemanagement: veranderingen om de interne werkzaamheden goed uit te kunnen voeren, maar ook veranderingen binnen de markt waar op ingespeeld diende te worden om de geplande groei te realiseren bij het Closure van mede-oprichter Graciëlla van Vliet. “Corona was qua timing helemaal ruk.”


Send me updates




“Net voordat Corona uitbrak keken we hoe we onze bankpositie konden versterken om de groei te versnellen. We hadden bijvoorbeeld al een bancaire lening aangevraagd en gesproken met onze huidige investeerders. Hiermee zouden we meer mensen in sales en development aan gaan nemen.”

Enkele weken voor de lockdown nemen Van Vliet en haar mede-oprichter een extra developer aan. “We hadden meer dan genoeg werk voor meerdere fulltime developers, maar gezien de omstandigheden was onze nieuwste hire destijds parttime gestart. Ook hebben we andere maatregelen getroffen om onze kosten verder te verlagen. Je weet niet wat er gaat komen, dus je moet wel.”

Inmiddels werkt Closure gelukkig weer aan het originele plan. Nou ja, originele plan. Er gaan nogal wat dingen veranderen de komende tijd.

Closure regelt alle opzeggingen en contractovernames na een overlijden. https://www.closure.nl/

Bye bye office

Ook bij Closure heeft niemand op kantoor gewerkt de afgelopen maanden. Hoewel het wennen was, ziet Van Vliet toch vooral voordelen. “Het niet verplicht stellen van werken op kantoor scheelt niet alleen al veel reistijd voor veel van de mensen uit ons team, maar gewoon kunnen focussen op één bepaalde taak is ook veel makkelijker op een eigen plek. Je kunt socializen wanneer het je uitkomt, als je hetzelfde ritme aanhoudt, blijf je in de werkmodus zitten en alle afspraken gaan inmiddels toch online. Je hebt geen drukke dag als je drie afspraken verspreid over het land hebt. En als kers op de taart, we zijn minder stug over of een developer wel of niet uit Nederland komt. In tegenstelling tot wat velen denken, zit het hem voor ons niet eens in de kosten. Met het periodiek reserveren van ruimtes, faciliteren van flexplekken en een goede uitrusting thuis, evenaren de kosten al snel de maandelijkse huur. We hebben goed geluisterd naar de wensen van ons team en zien echt de voordelen.”

Van Vliet snapt wel dat ze bewust om moeten gaan met de andere omstandigheden. “Je moet erop kunnen vertrouwen dat iedereen snapt hoe belangrijk haar input is. Hoe zij dan haar dag indeelt, maakt niet uit. Als ze maar levert.”

“Daarnaast blijven we allemaal wel behoefte hebben aan sociaal contact. En dat kon in tijden van de lockdown nog door een pizza en een borrel naar alle teamleden te sturen, maar inmiddels kunnen we gelukkig ook weer afspreken voor een vrijdagmiddagborrel. Ook moet ik bewust naar mensen vragen, aangezien ik ze nu niet op kantoor tegenkom.”

Als het aan Van Vliet en haar oprichter ligt, geven zij de vrijheid om zelf te bepalen waar men het prettigst werkt. Daarom werken ze de komende tijd uit hoe ze mensen remote gaan onboarden en hoe het team zo efficiënt mogelijk samenwerkt. “Per 1 oktober hebben we de huur van ons kantoor opgezegd, dus we hebben nog drie maanden om te ervaren hoe deze situatie bevalt. De tijd zal leren of we per 1 oktober weer op zoek gaan naar een vaste werkplek voor het hele team, of dat we het op basis van de goede resultaten anders gaan inrichten.”

“Waarbij we ons wel even zorgen hebben gemaakt hoe onze corporate klanten hierop zouden reageren. Digitalisering stelt ons in staat om eenvoudig op afstand te werken. Het beperkt je niet tot één locatie, en daarmee maak je bijvoorbeeld de talentpool waaruit je als werkgever vist vele malen groter. Je ziet ook al een serieus aantal grote bedrijven in de VS hun kantoor om deze reden opzeggen. Dit is een bewuste keuze, maar we willen niet dat men denkt dat we nog in de fase zitten waarbij we vanaf de zolder bij pa en ma thuis opereren. Al helemaal niet omdat we met persoonsgegevens werken. Gelukkig ontvangen wij tot nu toe enkel positieve reacties en stellen partners zelfs voor dat we van hun meeting rooms gebruik mogen maken als we iets nodig hebben.”

In het geval van de uitvaartondernemers waar Closure mee werkt, merkt Van Vliet al helemaal voordelen. “Er zijn zo’n 2.000 uitvaartondernemers in Nederland, waarvan een groot gedeelte toch echt graag fysiek wilde afspreken. Wat daar ook nog eens bij kwam, is dat je onderweg naar zuid Limburg kon zijn en de afspraak werd geannuleerd omdat er een overlijdensmelding was binnengekomen.”

“Omdat iedereen nu thuiswerkt, merken ook zij dat het prima anders kan. Waardoor wij veel meer gesprekken kunnen voeren. Je kan zelf wel willen, maar als de markt niet kan en wil, lukt het niet.”

Naast de veranderende markt, evalueren Van Vliet en haar mede-oprichter ook de interne processen. “Iedereen is nu nog verantwoordelijk voor het hele proces. Van koude acquisitie tot het closen van de deal. Terwijl iemand specifieke kennis en ervaring, plus interesse kan hebben in een gedeelte hiervan, lieten wij iedereen hetzelfde doen. En het hoort ook bij de fase waar het bedrijf nu inkomt, dat we meer specialisten nodig hebben.”

Ruimte om te groeien

De eerste weken thuiswerken was vooral changemanagement voor het team van Closure. “Elke week was weer anders, je weet niet hoe lang iets duurt. Plus, marges vielen weg bij de uitvaartorganisaties waar wij mee werken omdat een uitvaart er in tijden van COVID nou eenmaal een stuk soberder uitziet. Tel daarbij op dat zij met video-calls moesten gaan werken, zoals gezegd niet de normaalste zaak in deze sector, en dan is het gekkenhuis compleet. Inmiddels is de situatie weer gestabiliseerd en doen wij het gros van de afspraken gewoon op afstand. Slechts een paar klanten geven expliciet aan fysiek te willen meeten.”

Nu iedereen lijkt te wennen aan online afspraken, “closen we ook meer deals”, laat Van Vliet weten. “Door de economische impact is het conversiepercentage van afspraak naar deal lager, maar het aantal afspraken ligt dusdanig hoger dat we dat meer dan goed maken. In de corporate markt lopen weer lange trajecten, dus dat loopt wel door.”

Door de groei kijkt Closure al een tijdje naar de mogelijkheden over de grens. “Als ondernemer wil je altijd sneller, maar dat is niet altijd sustainable. Internationale uitbreiding moet echt goed gaan, dus dat heeft veel voorbereiding nodig. We moeten de tool aanpassen, het juridische regelen, alles vertalen en het sales-netwerk uitbreiden.”

“We doen per land een uitgebreide markt- en concurrentieanalyse. Daar halen we drie landen uit waarin we ons verder verdiepen door onder andere met lokale partijen af te spreken. Dan merk je al dat culturen zo anders zijn per land, dat je wel met iemand uit dat land moet samenwerken. Al helemaal voor sales.”

Van Vliet en mede-oprichter Van der Velde leggen alles zorgvuldig vast, zodat ze een blueprint creëren om het proces makkelijker in andere landen te kunnen herhalen. “Daarom is het ook belangrijk dat een land waar we naartoe gaan een opstap is naar een reeks andere landen. Op dat punt hebben wij het voordeel dat we met veel corporates werken die niet alleen in Nederland opereren, maar ook in de landen waar wij naar uitbreiden.”

Dat ook Closure meer gaat merken van de coronacrisis en ze alsnog hun plannen moeten veranderen, is niet uitgesloten. “We moeten natuurlijk opletten wat er gebeurt, maar voor nu lijkt het erop dat we drie maanden later gaan uitbreiden. En als dat het ergste is, mogen we niet klagen.”

“We hebben vooral heel veel geleerd de afgelopen tijd. En we zijn er beter uitgekomen. We zullen vast nog vaker vastlopen, maar het team heeft echt laten zien hoe sterk ze zijn, waardoor we met nog meer vertrouwen verder kijken.”