Terug

Hoe deze mentor bij een startup instapte en deze al binnen 1,5 jaar verkocht

4 juli '19

Reading time: 4 minutes

Als rasondernemer zette Jan Thij Bakker drie bedrijven op, verkocht hij er 1 van en stapte hij via een mentorschap bij UtrechtInc in als co-founder bij de vierde, Lean Library. Dat hij en oprichter Johan Tilstra al na ruim 1,5 jaar verkochten aan een grote Engelse uitgever. “Als mentor sta je relatief ver buiten een startup en is je invloed relatief beperkt. Als co-founder zit je er veel direct op. Samen met Johan hadden we een goed team, want Johan is de specialist vanuit de universiteit en ik had wat ervaring als ondernemer.”

Jan Thij Bakker studeerde economie en rechten aan de Universiteit Utrecht, begon tijdens zijn studie met ondernemen en heeft na zijn afstuderen dan ook nooit een baan gehad. Als mentor zoekt hij constant naar jonge bedrijven om te versnellen, waar hij zijn flexibele mindset en extreme daadkracht in kan zetten. “In Denemarken hebben ze daar zelfs een opleiding voor en noemen ze mensen zoals ik Chaos Pilots.”

Jan Thij raadt iedereen met een idee aan zo snel mogelijk te starten. Na de start flexibel zijn en aanpassen waar nodig. Als er dan geen vooruitgang is, zo snel mogelijk stoppen. “Er zijn genoeg mensen met ideeën, maar een stuk minder die ook de daadkracht hebben om iets met het idee te doen. Niet te lang plannen blijven maken en gewoon beginnen. Als je begonnen bent, gaan dingen al snel anders dan gepland, dan is het zaak om flexibel te blijven en je concept aan te passen waar nodig. En stop als er geen vooruitgang is, het is zonde om je tijd te lang te besteden aan iets wat niet werkt. Als je snel weet dat iets niet werkt, is dat ook veel waard. “

 

Jullie hebben een match gevonden. Hoe raad je anderen aan een co-founder te vinden?

“Weet wat je zelf kan en wat je nodig hebt. Een gemiddelde startup heeft al snel 3 tot 4 specialismen nodig, en het is heel zeldzaam dat die allemaal in 1 persoon verenigd zijn. Maak een goede analyse over wat de core-competencies zijn die vanaf het begin in je bedrijf aanwezig moeten zijn. En wees realistisch over wat je zelf kan. Betrek bij dat laatste vooral anderen, want definiëren wat je wel en niet kan is lastig en soms confronterend. 

“Johan was hier goed in, hij had goed door wat hij wist en wat hij nog niet wist. Hij was zich ervan bewust dat hij in een aantal aspecten van het ondernemen nog geen ervaring had en dat Lean Library een grotere kans op succes zou hebben als er een co-founder bij zou komen. Hij wilde zo snel mogelijk valideren, om te weten of zijn idee echt potentie had. Mede daardoor was hij ambitieus en stond hij heel erg open voor onze samenwerking.”

 

Wat was er bij Lean Library nodig waardoor jij wist, hier moet ik instappen?

“Johan pitchte een sterk verhaal bij de selectiedag, waarna ik snel aanbood 2 á 3 dagen per week mee te doen. Dat werd al snel full-time. Zoals ik al zei, wist Johan goed wat hij wel en niet wist. Dus deed ik bij Lean Library alles wat nodig was. Er waren nog veel dingen die we moesten valideren, dus focus was essentieel. Het belangrijkst was de validatie van het sales-proces. Johan moest zich op de markt richten en ook alleen op de markt. Doordat ik de rest deed, kon Johan zich daar helemaal op richten.”

“Daarna was het overweldigend hoe snel het ging. Op de weg terug van een gesprek bij de universiteit in Leuven, waar we na 1 gesprek onze oplossing verkochten, wisten we dat we ook internationaal zouden kunnen gaan werken en ging onze markt in 1 keer van 20 naar 20.000 potentiële klanten. De endorfine gierde door het lijf en we zaten dan ook 4 uur lang te stuiteren in de auto.”

 

Uiteindelijk is Lean Library na ruim 1,5 jaar verkocht. Had je dat verwacht?

“Uiteindelijk ging het met Lean Library zo goed dat er partijen op ons afkwamen die ons wilden overnemen. En 1 sprong er uit, SAGE Publishing, dus daar zijn we mee doorgegaan. Als onderdeel van SAGE had Johan met Lean Library namelijk veel meer mogelijkheden om zijn oplossing te schalen. 

“Dit proces is ook nog relatief snel gegaan. Het hielp dat ik dit al eerder had gedaan, aangezien een overname ingewikkeld kan zijn. Je hebt op zo’n moment het gevoel dat je 2 banen hebt, je moet je bedrijf runnen en de overname regelen. Dus ik kon Johan begeleiden en hem er af en toe aan herinneren dat het eindig zou zijn.”

“Om de overname te vieren hield SAGE een welkomstborrel middenin Londen en op een gegeven moment stonden Johan en ik op het balkon met uitzicht over de skyline. Daar had ik echt het gevoel van ‘This is the end of the journey’. De overname was voor mij namelijk een mooi moment om er uit te stappen. Tijd voor een sabbatical, met mijn gezin op wereldreis. Daarna ga ik weer op zoek naar een sterk nieuw idee.”

 

Behoefte aan coaching en begeleiding van ervaren ondernemers als Jan Thij?

Hoe ver ben jij al met het valideren van je onderzoek of bedrijf? Word sneller succesvol met onze bewezen trainingen en inhoudelijke programma’s over ondernemerschap.