Terug

In gesprek met: investeerder en mentor Jacques Eijkens

29 juli '19

Leestijd: 2 minuten

Ook al is hij bijna zijn hele carrière werkzaam geweest in de corporate wereld, investeerder en mentor Jacques Eijkens haalt de meeste voldoening aan disruptieve startups helpen met hun marktvraag. ‘Startups hebben vaak een fantastisch idee, maar dan die groei.’

Denken vanuit de klant, hoe krijg je de marktvraag scherp en hoe krijg je investeerders geïnteresseerd. Het zijn onderwerpen waar je als ondernemer constant mee bezig bent. En terecht, volgens Jacques: “zo makkelijk is dat nog niet.”

 

Zie je patronen bij ondernemers bij wie dit lukt?

“Ik zie 3 factoren voor succes:

  1. het team steekt goed in elkaar. Inhoudelijk zijn de cofounders complementair en persoonlijk past het;
  2. de startup werkt planmatig. Dit klinkt alsof het niet bij een startup past, want hoe weet je nou wat je moet doen als je markt of je product nog onduidelijk is? Maar voor de korte termijn is planmatig zeker belangrijk. Succesvolle ondernemers weten verschil te maken tussen kortetermijnplannen en een langetermijnambitie (internationale expansie, nieuwe productgroepen, etc.);
  3. de startup speelt kort op de bal. Dat wil zeggen, de ondernemers hebben constant contact met de klant. Ik zie dat vooral eind-twintigers/begin-dertigers hier heel erg eager in zijn.”

 

Stel dat dit lukt. Wat dan?

“Al tijdens dit proces moet je bezig zijn met een investering. Niet erna. Het vinden van één of meerdere investeerders kost veel tijd, er zijn veel kopjes koffie nodig om de juiste mensen te vinden, maar het hoort erbij. Je moet dit soort gesprekken ook vooral gebruiken om feedback te krijgen, dus je moet laten zien wat je doet. Investeerders zijn ook gewoon mensen met interesses.”

“Dan zijn er nog een paar dingen waar je rekening mee moet houden. Namelijk dat je moet begrijpen hoe er naar jonge ondernemers wordt gekeken, of dat je nooit moet oversellen, maar vooral dat je cijfers op orde moeten zijn. Je moet precies kunnen laten zien waar je naartoe gaat en waar je vandaan komt

 

Kijk je voor jouw investeringen dan ook naar deze zaken?

“Ik heb ervaring in de educatieve sector, eerst nationaal en later ook internationaal, waarbij ik altijd transities en acquisities heb uitgevoerd, dus ik ken die markt natuurlijk. Daarnaast ben ik vooral een marketeer, dus ik denk en kijk nog steeds zo.”

“Ik heb ook nog geen exits gemaakt en belangrijke mijlpalen voor mij zijn dan ook, gaat een startup internationaal, is er een groeiend marktaandeel, maakt een startup nieuwe producten en blijven klanten gebruik maken van de service, is er een lage churn. En dan vooral dat ondernemers dit in korte tijd weten te bereiken, wetende dat het in stappen gaat.”

 

Behoefte aan coaching en begeleiding van ervaren professionals als Jacques?

Hoe ver ben jij al met het valideren van je onderzoek of bedrijf? Word sneller succesvol met onze bewezen trainingen en inhoudelijke programma’s over ondernemerschap.