FAQ

Wat zijn de voorwaarden om als startup deel te nemen in de community van UtrechtInc en het programma?

  • Je hebt een passie voor ondernemen en je bent ambitieus en een echte doorzetter.
  • Je hebt een schaalbaar en innovatief concept (vaak een met een IT component).
  • Je concept valt in een van de volgende focusgebieden: Climate – Health – Education
  • Je concept biedt voldoende marktkansen.
  • Je wilt actief deel uitmaken van de UtrechtInc ondernemerscommunity.
  • Je wilt een of meer werkplekken of een kantoor bij UtrechtInc.
  • De onderneming staat niet langer dan vijf jaar ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.

Hoe kan ik me aanmelden voor het programma?
Meld je op de website aan voor een coffee2gether. Tijdens dit gesprek ontmoet je een van onze teamleden en bespreek je de mogelijkheden om in onze community toe te treden. Heb je je al bij ons aangemeld om langs te komen voor een kop koffie of voor een informatiebijeenkomst, dan ben je nog niet direct aangemeld voor het acceleratieprogramma. Voor de definitieve aanmelding dien je ons een Onepager te sturen. Daarna houden we contact met je over mogelijke deelname in ons programma.

Wat is het verschil tussen incubatie en acceleratie?
UtrechtInc is een incubator met een acceleratieprogramma. Onder ‘incubatie’ verstaan we basissupport. ‘Acceleratie’ (versnelling) wordt bereikt in het programma.

  • Basissupport (incubatie):
    Bestaat uit kantoorruimte, vergaderruimten, een coffeecorner, sharing knowledge, sociale activiteiten in de ondernemerscommunity, consulten met experts en startup deals.  Je kunt bij UtrechtInc alleen gebruikmaken van basissupport als je (in de toekomst) deelneemt in het programma.
  • Het programma (acceleratie):
    Bestaat uit trainingen, masterclasses, mentorcoaching en intervisie sessies. In het acceleratieprogramma (stage 1 of 2) start je bovendien gelijktijdig met andere startups waardoor er al snel collegiale banden ontstaan. Het resultaat? Gerichte en kritische feedback van peers, goede tips en nieuwe connecties.

Hoe weet ik in welke fase ik kan beginnen (stage 1 of stage 2)?
Twee keer per jaar start er een nieuwe ronde voor nieuwe ondernemers in Discovery (fase 1) of Pressure Cooker (fase 2). Voorafgaand is er een selectiemiddag voor de beste startups uit alle aanmeldingen met onepagers. Met de geselecteerde startups bepalen we vervolgens in welke fase ze starten.

Welke mogelijkheden biedt UtrechtInc aan haar startups?
UtrechtInc is all about startup support! Van community, mentoren en kantoorfaciliteiten tot masterclasses, netwerk en startkapitaal. Lees meer over alle elementen van onze support.

Hoe worden de ondernemers/startups geselecteerd?
Iedere aanmelding van een startup begint met een persoonlijke kennismaking tijdens een coffee2gether, informatiebijeekomst of donderdagmiddagborrel. Als startup meldt het team zich definitief aan voor een van de programma’s met een onepager. Na een vooraf gecommuniceerde deadline word je dan wel of niet uitgenodigd voor een selectiemiddag. Tijdens deze middag pitch je 3 keer voor mensen van het team van UtrechtInc en voor ondernemers uit de community. Zij beslissen samen wie toetreden tot de community van UtrechtInc en het programma.

Hoe gaat een startup verder in het programma en de verschillende fases?
Over de acceleratieprogramma’s Discovery (fase 1), Pressure Cooker (fase 2) en Build (fase 3) lees je meer op de pagina programma.

Welke startups zitten nu al in de community?
Hierboven lees je hoe UtrechtInc startups selecteert. Naast het voldoen aan criteria moet je ondernemersambitie ook enigszins passen bij UtrechtInc en de community. UtrechtInc vindt dat ambitieus ondernemerschap een belangrijke factor is voor een positieve impact op de samenleving. Startups kunnen kennis en innovaties namelijk snel uitbouwen en daarmee een positieve impact creëren voor mensen en hun leefomgeving. De focusgebieden zijn: Climate, Health, Education. In ons startupnetwerk zie je welke teams nu in huis zitten.

Hoe weet ik dat ik als startup een mentor krijg met ervaring in mijn vakgebied?
Als je bent geselecteerd om te starten in ons programma zul je in de eerste week deelnemen aan een mentormatching sessie. Tal van mentoren met verschillende expertises komen langs om met je startup te speeddaten. Uiteindelijk kunnen zowel mentoren als startups hun voorkeur aangeven en wordt er een goede match gemaakt. In ons netwerk kun je alle mentoren zien, gerangschikt op vakgebied.

Hoe worden mentoren geselecteerd?
Dit is een tweedelig proces. Mentoren worden geworven door het team van UtrechtInc, maar kunnen zich ook zelf aanmelden als mentor. De mentoren zijn ervaren ondernemers of investeerders met interesse in startup ondernemers. Zij hebben/hadden een eigen bedrijf, zijn succesvol en hebben bij voorkeur ervaring met IT / Internet / Financiering / Marketing / E-climate / E-health / E-learning.

Wat verwachten we van onze mentoren?

  • Een halve dag aanwezigheid tijdens de Kick Off Week. Hier ontmoet je alle teams en is de matchmaking met jouw startup (begin maart)
  • Minimaal 24 uur aan betrokkenheid
  • Minimaal 2 persoonlijke meetings met je team
  • Feedback en advies geven via email / skype / google drive
  • Evaluatie en feedback geven op het proces van jouw team
  • Interesse in de lean startup methodology

Ik ben onderzoeker/PhD’er, hoe zorg ik dat ik naast het ontwikkelen van een startup genoeg tijd overhoud voor mijn onderzoek?
De tijdsverdeling is geheel aan jou! We maken van tevoren natuurlijk wel afspraken over enige commitment. In de discoveryfase wordt onder andere ingegaan op jouw vraagstuk. Je kunt proeven aan het ondernemerschap en bepalen welke rol jij daar in wil en hoe groot die rol is! Bovendien heb je in deze fase tijd om een kwalitatief startupteam op te bouwen. Met ons netwerk van professionals en jong talent en via onze co-founder events vind jij wellicht de juiste partners of teamleden voor je startup.

In hoeverre moet ik me als startup zorgen maken over het aanvragen van patenten?
Voor je aanmelding hoef je je daar nog geen zorgen over te maken. UtrechtInc helpt je bij dit soort zaken. Bovendien heeft UtrechtInc een goede partner op het Science Park: Utrecht Holdings die alles af weet van patenten, intellectual property en business development.

Is een hoog startkapitaal noodzakelijk voor het opbouwen van een onderneming?
Nee, een hoge mate van doorzettingsvermogen wel. Veel van de startups bij UtrechtInc begonnen met een laag startkapitaal. Hard work pays off! Bovendien biedt UtrechtInc de mogelijkheid om voordelige startupleningen binnen te halen.

Is het verplicht om gebruik te maken van een kantoor bij UtrechtInc?
Wij geloven dat je het maximale uit de ondersteuning van UtrechtInc en de community van ondernemers kan halen als je bij ons in huis zit. Omdat jij zelf beslist hoeveel ruimte je nodig hebt, hebben we de kosten voor werkplekken in prijs losgetrokken van het programma. Lees meer over de kosten.

Van welke overige faciliteiten kun je gebruikmaken?
Bij UtrechInc kun je gebruikmaken van werkplekken, een eigen kantoor, bureaus, bureaustoelen, vergaderruimtes, een print- en kopieerapparaat, een kantine/lounge, gratis koffie, sanitaire voorzieningen, een keuken met vaatwasser en magnetron, gratis wifi, advies en leuk praatje met het UtrechtInc team en meer.

Kan ik een vaste baan hebben naast mijn deelname aan het programma?
Ja in fase 1, nee in fase 2. Het opzetten van een business kost erg veel tijd en vraagt om focus. In fase 1 ontdek je of jouw startupconcept voldoende draagkracht biedt om je baan (deels) op te zeggen. In fase 2 ga je er helemaal voor. Bovendien raden wij startups aan om in een kantoor van bij UtrechtInc aan de slag te gaan. Een bijbaan is natuurlijk wel naar eigen invulling mogelijk. Lees meer over de programma's per fase.

Kan ik me aanmelden voor het programma als ik student ben?
Nee. Je kunt je wel aanmelden bij StudentsInc, de pré-incubator van UtrechtInc. Hier werk je tijdens of naast je studie aan de opbouw van je eigen bedrijf. Na het behalen van je diploma zijn er mogelijkheden voor een overstap naar UtrechtInc. Als promovendus, PhD’er, of post-doc kun je je we aanmeldenl.

Wat is het succes van de startups en graduates van UtrechtInc?
Inmiddels hebben we meer dan 150 startups ondersteund, waaronder Snappcar, Yunoo, Fosbury, Cristal Therapeutics, Distimo, Argen-XOne Shoe en PressPage. De successen in cijfers:

  • 124 startups supported (2009-2014)
  • 118 MLN aan investeringen (2009-2014)
  • 54 graduates (2009-2014) (9 overnames)
  • 39 MLN omzet (2014)*
  • 630 banen (2014)*
    * Inclusief een schatting van de impact op omzet en aantal banen van overgenomen graduates in 2014.

Krijg je feedback als je niet wordt toegelaten tot het programma?
Nadat je je hebt aangemeld, maken we graag persoonlijk kennis met jou en je team. We willen dan meer weten over je business concept en geven je in het gesprek onze feedback. Teams die zich aanmelden maar niet bij ons langskomen kunnen we helaas niet allemaal van feedback voorzien. Na de deadline gaan we verder met de geselecteerde aanmeldingen.

Uit hoeveel personen moet mijn startup team bestaan?
Alles meer dan 1 is een team, maar optimaal bestaat een founderteam uit 2-4 leden. Wij adviseren startups een team te vormen met daarin kennis van o.a.business development, sales en vakinhoudelijke expertise. Daarnaast komen andere expertises vaak ook goed van pas: programmeren, frontend, marketing/communicatie. Je bepaalt zelf hoeveel teamleden je in het begin nodig hebt. Je kunt later altijd uitbreiden!

Hoe vind ik co-founders of ander talent?
Meerdere malen per jaar organiseren we bijeenkomsten om mensen aan elkaar te koppelen:

  • Startup Meets Co-founder: Startups op zoek naar een co-founder koppelen we aan ondernemers die willen aansluiten bij een startup.
  • Startup Meets Talent: Startups maken kennis met studenten die op zoek zijn naar een stage of bijbaan.

Aan welke sessies en events kan ik deelnemen bij UtrechtInc?
We vinden een dynamische community erg belangrijk. Zo is er elke donderdag een open borrel en organiseren we elk kwartaal een gezellig uitje met elkaar. Er worden ook regelmatig workshops en trainingen gegeven door experts, er zijn maandelijks consultants aanwezig voor adviesgesprekken en we organiseren tweewekelijkse intervisiesessies. Hierin geven de ondernemers elkaar feedback en ontstaan veel nieuwe inzichten. Natuurlijk attenderen wij onze startups ook op allerlei overige interne en externe events om te netwerken, prijzengeld te winnen en exposure te verkrijgen via free publicity.

Wat zijn de kosten?
Op deze pagina lees je alles over de kosten van ons programma.