fbpx
Terug

Hoe Wetenschappers en Ondernemers hun Krachten kunnen bundelen

9 augustus '18

Hoe Wetenschappers en Ondernemers hun Krachten kunnen bundelen

 

Op het eerste gezicht lijken wetenschappers en ondernemers niet op elkaar. De wetenschapper, een gereserveerde rationalist. De ondernemer, een risico nemende flamboyante hustler. Beide stereotypen kloppen niet. Elke dag zie ik hiervan het bewijs in onze startup en universiteitsincubator UtrechtInc. Hier leren we ondernemers en wetenschappers nieuwe vaardigheden en verbinden we ze aan complementaire mensen en technologieën. We helpen ze hun ideeën om te zetten in startups die uitgroeien tot succesvolle technologiebedrijven. Hoe kan je als wetenschapper een entrepreneur worden of gaan samenwerken met een ondernemer om zo impact te realiseren?

 

Eerst wat cijfers. In de afgelopen 9 jaar heeft UtrechtInc meer dan 180 startups gefaciliteerd. De helft hiervan heeft een wetenschappelijke achtergrond en 65% bestaat na vijf jaar nog. In 2017 bedroeg hun gezamenlijke omzet meer dan 100 miljoen euro. In het afgelopen decennium zijn we beter gaan begrijpen wat de succesfactoren zijn van op wetenschap gebaseerde startups en van de PhD’s, artsen, onderzoekers en professoren die ze bouwden.

Lees verder: “In Utrecht vindt slechts 20% van de promovendi die een academische carrière ambiëren een baan bij universiteit na afloop van hun vierjarig doctoraat”

 

Echt Impact maken

Waarom zou je voor een carrière in de wetenschap kiezen? Voor het aanzien, voor het geld? Ik geloof dat de meeste wetenschappers en onderzoekers primair gemotiveerd zijn om de wereld beter te maken door waardevolle kennis te creëren. Kennis die, wanneer toegepast, ons leven gezonder, gemakkelijker, goedkoper, minder ongelijk, minder pijnlijk, duurzamer, aangenamer of zinvoller maakt. Maar hoe moet die gecreëerde kennis zijn weg vinden naar de samenleving? Het proces van waardecreatie uit kennis, door deze geschikt en beschikbaar te maken voor economische of maatschappelijke impact, wordt valorisatie genoemd. Hoe creëer je impact die de wereld echt gaat veranderen?

Publiceren of Praktiseren

Traditioneel gezien wordt wetenschappelijke kennis nog het meest verspreid door publicaties. Vaak vraagt ​​een wetenschapper een subsidie of een beurs ​​aan om onderzoek uit te voeren en de resultaten van dat onderzoek te publiceren, liefst in gerenommeerd academisch tijdschrift. Maar ik, en steeds meer andere innovators vragen zich af of er nog méér uit onderzoeksvindingen gehaald kan worden… Die publicaties hebben echter ook nog een ander doel. Ze helpen de wetenschapper bij het opbouwen van een reputatie, waardoor zijn/haar kansen op nog grotere subsidies worden vergroot. Dit is een opwaartse spiraal die maar door en door gaat. Natuurlijk is er aan de top minder ruimte, want er zijn minder grote beurzen dan kleine. Dit betekent dat er in de wetenschap ook een up-or-out mechanisme van kracht is. In Utrecht vindt slechts 20% van de promovendi die een academische carrière ambiëren een baan bij universiteit, na afloop van hun vierjarig doctoraat (risico). Dus, naast het produceren van nieuwe kennis (het product), besteedt de wetenschapper veel tijd aan het opbouwen van een reputatie (marketing) en het loskrijgen van subsidies (sales). Zie je waar ik naartoe ga? Er zitten best wat gelijkenissen tussen wetenschap bedrijven en ondernemen en steeds meer wetenschappers weten onze startup incubator te vinden. Ze ontdekken dan dat het starten van een bedrijf een effectieve manier is om impact te creëren in de samenleving.

Lees verder: “Wetenschappers zijn vaak het sterkst in de hacker en hound rol en minder in de hipster en hustler rol.”

Leonardo en Doc

Als je een wetenschapper zou vragen ​​hoe een ondernemer eruitziet, krijg je waarschijnlijk een beschrijving van Leonardo DiCaprio in ‘The Wolf of Wall Street’. En als je aan een ondernemer zou vragen een wetenschapper te omschrijven, krijg je vermoedelijk een beschrijving van Doc uit ‘Back to the Future’. Schijnbaar twee heel verschillende persoonlijkheden…

Een bedrijf opbouwen vereist vaardigheden zoals doorzettingsvermogen, empathie, omgaan met onzekerheid, teamwork en het vermogen om anderen te overtuigen. Het is handig als je in het openbaar durft te spreken en te netwerken met mensen die je nog nooit ontmoet hebt. Daarnaast zijn er verschillende ingrediënten die aanwezig moeten zijn in een succesvolle startup. Een gedetailleerd en gevalideerd begrip van wie je klant is en welk probleem je oplost. Een product dat of dienst die waarde creëert. Een goed gevoel voor timing om te bepalen wat het juiste moment is om te starten, versnellen of vertragen. Uiteraard toegang tot financiering. Het juiste businessmodel, nodig om de waarde die je creëert ook te kunnen leveren en inkomsten te genereren. En misschien wel het allerbelangrijkste, een goed besef van hoe je een team bouwt.

Dus hoe kunnen we Leonardo en Doc samenvoegen? Er zijn globaal twee manieren. De eerste manier is om de wetenschapper te trainen in het ontwikkelen van deze vaardigheden en het gedrag dat nodig is om een ​​succesvolle allround ondernemer te worden. De tweede manier zou zijn om iemand te vinden die de ontbrekende ondernemersvaardigheden en karaktertrekken heeft, en deze persoon samen met de wetenschapper een founding team te laten vormen.

De vier H’s

Een goed startup team bestaat over het algemeen uit vier rollen (maar niet noodzakelijk uit vier personen): de Hacker, de Hipster, de Hustler en de Hound. De hacker is verantwoordelijk voor hardware, data en de ontwikkeling van software. De hipster is verantwoordelijk voor de esthetiek, de marketing en de gebruikersinteractie met het product of de dienst dat onweerstaanbaar vormgegeven is. De hustler is de businessman in het team, weet alles van financiën en is verantwoordelijk voor sales. De hound is de data analist en voert voortdurend experimenten uit om het gedrag van de gebruiker steeds beter te begrijpen. Waar past de wetenschapper in dit plaatje? Wetenschappers zijn vaak het sterkst in de hacker en hound rol en minder in de hipster en hustler rol. Vaak neemt de wetenschapper de functie van Chief Science Officer of anders Head of Product. Een startup zal echter nooit succesvol zijn als de hustler en hipster rollen niet goed worden uitgevoerd. Laten we dus teruggaan naar de twee manieren om Leonardo en Doc samen te voegen.

Wat doet de incubator?

Wanneer wetenschappers naar UtrechtInc komen, helpen we ze hun ‘ondernemerskant’ te ontwikkelen door ze workshops, training en coaching aan te bieden. Een deel van deze groep voelt zich gesterkt door de nieuwe vaardigheden en begint ze te gebruiken in echte professionele situaties. Het andere deel van de groep ontwikkelt deze vaardigheden niet. Voor deze groep weten we dat training en coaching hen waarschijnlijk niet verder gaat helpen. We kiezen er dan voor om naast de wetenschapper een ​​co-founder te vinden die de business kant overziet, terwijl de wetenschapper zich richt op het ontwikkelen van het product of de dienst. Ons uitgebreide netwerk van ervaren ondernemers en jonge innovators is hierbij een prima startpunt. Daarnaast organiseert UtrechtInc een aantal keer per jaar een matchmaking-event genaamd ‘Team up with Startups’ dat tot doel heeft ondernemers en wetenschappers bij elkaar te brengen. Gedurende een middag koppelen we wetenschappers die willen ondernemen maar niet over alle vaardigheden beschikken, aan ondernemers die willen starten maar nog geen product of dienst hebben. We hebben het zo opgezet dat wetenschappers en ondernemers kort in een informele setting kunnen kennismaken. Net als bij een speeddating-event wordt er om de paar minuten van tafel gewisseld. De echte interessante gesprekken vinden plaats tijdens de informele borrel achteraf, waar ook diverse vervolgafspraken gemaakt worden. We hebben via deze weg al enkele geweldige teams zien ontstaan. Teams die succesvol deelnemen aan ons intensieve accelerator-programma’s voor op wetenschap gebaseerde startups. Ze werken gezamenlijk in onze co-working space, worden gecoacht, transformeren hun prototype in een schaalbaar product, nemen deel aan netwerkevents, vinden hun eerste klanten en leren van de feedback, tips en trucs van de community van UtrechtInc.

Team boven Geld

Ik geloof dat het grootste misverstand rondom startups is dat je over het juiste idee of over een enorme investering moet beschikken. Ik ben zelf een man van ideeën en kan je vertellen dat ideeën genereren makkelijk is. Het realiseren is het moeilijke deel. Daarnaast zijn enkele van onze meest succesvolle startups in het begin erg ver gekomen met een startbudget van een paar duizend euro van bijvoorbeeld familie en vrienden. Ik denk dat het vormen van het juiste team de grootste uitdaging is voor elke startup. Alle vereiste vaardigheden, talenten, motivaties en persoonlijkheden moeten bijdragen aan de executiekracht die nodig is om een ​​succesvol bedrijf te bouwen. Of de wetenschapper die ondernemersvaardigheden nou uiteindelijk zelf ontwikkelt of samengaat met een co-founder die deze kwaliteiten reeds bezit… Voor mij blijft het geweldig om te zien hoe deze teams hun uitvinding naar de markt brengen. Voor hen is de grootste beloning meestal dat zij hun innovatie voor de mensen en organisaties beschikbaar kunnen maken die er profijt van hebben!

Word jij getriggerd door deze visie? Laat me weten welke vaardigheid je het belangrijkst vindt wanneer wetenschappers ondernemer willen worden. En dan nog dit, voor diegenen die in de verleiding zijn gekomen, begrijp alsjeblieft dat je nooit echt ‘startklaar’ zult zijn om te ondernemen. Je zal gewoon die sprong moeten maken. Spring en UtrechtInc zal er zijn om je een zachte landing te bieden! Je kan altijd vrijblijvend kennismaken met onze incubator tijdens een van onze open events, of blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief.


Stefan Braam
Startup Incubation Lead
stefan@utrechtinc.nl