Verliefd op het probleem van je klant

Door Moniek Tiel Groenestege op

Van de ruim 500 startups die we (BUSINESS MODELS INC) hebben gezien, is er niet 1 die uiteindelijk het idee is gaan uitvoeren waar het allemaal mee begon. De startups die het hebben gered, zijn de startups die hun favoriete, oftewel eerste idee, hebben aangepast. We zien in de startupprogramma’s als UtrechtInc, dat de startups verliefd zijn op hun eigen idee. Los van het feit of de klant het wat vindt of niet.

Elke startup droomt ervan om “the next Big Thing” te zijn. Je hebt een geweldig idee, je ouders vinden het leuk en ook een vriend heeft het misschien al wel gekocht. Het spijt me, maar nee: dit betekent niet dat je idee geweldig is en dat het klopt. Ik zeg niet, dat het niet kan, maar je zal toch eerst goed moeten weten wat jouw vertrekpunt is. Ben je iets aan het maken omdat het je gewoon leuk lijkt? De meest nieuwe technologie, de meest coole app, een superslimme robot OF zie je een behoefte bij een potentieel klantsegment waar jij een oplossing voor gaat bedenken?

Welke kant van het businessmodel heb jij al staan? De linkerkant van het businessmodel gaat over de resources die jij in huis hebt om de waarde tot stand te brengen. De interne organisatie. Als je die hebt staan, wat vaak zo is wanneer je al iets aan het ontwikkelen bent zoals die coole app, zal je dit moeten testen, maar daarnaast ook opzoek moeten gaan naar een probleem. Lost jouw app wel een probleem van de klant op? Begin jij vanuit een behoefte van een klant en heb je daarmee jouw rechterkant van het businessmodel staan, dan ga je op zoek naar een manier waarop jij deze behoefte kan vervullen en kan leveren.

Wees bij beide vertrekpunten altijd bewust van het feit dat zolang jouw idee op papier staat, het idee geen waarde heeft. Het zit vol met aannames. Je zult het gebouw uit moeten gaan om in gesprek te gaan met jouw klanten. Minimaal 150 koppen koffie. Wat is het probleem dat je probeert op te lossen voor je klant? Door aannames te valideren, leer je elke dag iets nieuws. En minstens zo vaak zal je merken dat je initiële aannames niet klopten. Je experimenten en testen zullen falen. Maar dat is eigenlijk goed nieuws. Het betekent dat je al heel vroeg heel veel leert over je idee en je klanten. Je leert hoe je kunt verbeteren, voordat je grote investeringen doet en grote risico’s neemt.

Word verliefd op het probleem van je klant en niet van je oplossing. Wanneer je dat goed op orde hebt, kun je vanuit dat vertrekpunt doorpakken. Er is geen goed of fout. Maar weet dat je in beide gevallen heel veel kopjes koffie moet drinken met je klanten: valideren, valideren, valideren!

Behoefte aan validatie support? Connect nu via Linkedin en ik kijk waar ik je kan helpen!