Kinderen leren beter schrijven met Tekster

Door Renske Bouwer op

boekjes

 

Aan het eind van de basisschool is slechts 30% van de leerlingen in staat om schriftelijk een boodschap goed over te brengen. Om dit te verbeteren lanceren Monica Koster en Renske Bouwer, Tekster, een lesmethode voor schrijfvaardigheid voor basisscholen in heel Nederland. In samenwerking met UtrechtInc en UU Holdings hebben zij hun onderzoeksproject uitgewerkt tot spin-off bedrijf van de Universiteit Utrecht.

Schrijven is belangrijker dan ooit

E-mail, berichtjes op WhatsApp en Facebook, blogs, internetfora: in deze tijd schrijven we meer dan ooit. Het is daarom van essentieel belang dat het onderwijs onze kinderen al op jonge leeftijd leert om zich schriftelijk duidelijk uit te drukken. Het huidige taalonderwijs richt zich echter voornamelijk op lezen, woordenschat en spelling. Dit maakt Tekster een waardevolle aanvulling voor het taalonderwijs.

Tekster werkt

Al na 4 maanden onderwijs met Tekster gaan leerlingen 1½ leerjaar vooruit. Dit blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat de afgelopen vier jaar is uitgevoerd bij 144 leerkrachten en bijna 3000 leerlingen. Tekster bestaat uit een schrijfstrategie waarmee leerlingen op een gestructureerde en speelse manier een aanpak leren voor het schrijven van teksten. Zo krijgen leerlingen in groep 6 de schrijfstrategie VOS. Dit acroniem staat voor de stappen: Verzinnen – Ordenen – Schrijven. Met VOS leren leerlingen dus dat ze niet gewoon moeten beginnen met het schrijven van een tekst, maar dat ze eerst ideeën moeten verzinnen en deze logisch moeten ordenen. In groep 7 en 8 wordt de strategie stapsgewijs uitgebreid naar activiteiten na het schrijven. Zo leren leerlingen in groep 7 dat ze hun tekst altijd nog even moeten doorlezen en wordt in groep 8 aangeleerd om de tekst nog te evalueren en reviseren. De schrijfstrategieën geven leerlingen veel houvast. Waar ze zich eerst niet goed schriftelijk konden uitdrukken, zijn ze nu in staat om een e-mailtje, een recept, een uitnodiging of een spannend verhaal te schrijven.

Social media-facebook

Schrijven met Tekster is fun!

Niet alleen leidt Tekster tot pareltjes van teksten, uit onderzoek blijkt dat kinderen het ook leuk vinden. De verscheidenheid aan opdrachten motiveert leerlingen om te gaan schrijven. Door hun teksten te bespreken met klasgenoten ervaren ze dat schrijven een functie heeft: “Met mijn spelregels kunnen mijn vriendjes een nieuw spel spelen!”

Meer werk voor de leerkracht?

Nee, het levert leerkrachten juist tijd op. Eindelijk hebben ze leuke schrijfopdrachten tot hun beschikking en een duidelijk stappenplan waarmee ze al in 10 minuten hun leerlingen aan het werk kunnen zetten. De strategie van Tekster is ook makkelijk toepasbaar bij het schrijven van werkstukken voor bijvoorbeeld geschiedenis en aardrijkskunde. Zoals een leerkracht tijdens de testfase formuleerde: “Met Tekster is schrijven niet langer een struikelblok voor mijn leerlingen.”

Tekster the Movie

Soms zeggen beelden meer dan duizend woorden. Leren schrijven is een feestje!  Bekijk hier het filmpje dat is opgenomen in groep 8A van basisschool De Meent in Waalre:

Met dank aan juf Liesbeth en de Geïnterviewden.

De toekomst van Tekster

Tekster is een volwaardige lesmethode voor schrijven met 20 lessen in totaal, genoeg voor een heel schooljaar. De derde druk, voor het schooljaar 2016-2017, zal verschijnen in juni 2015 en is nu al te bestellen via info@tekster.nl. Deze versie zal ook in digitale vorm verschijnen, met nog meer mogelijkheden voor differentiatie.

Prijzen:

  • Tekster werkboeken €15 per leerling
  • Tekster digitaal €10 per leerling
  • Tekster combipakket (werkboeken + digitaal) €18,50 per leerling
    (bij alle varianten is docenthandleiding + toetsmodule inbegrepen)

Naast de lesmethode, bieden we ook twee masterclasses voor leerkrachten aan om nog beter schrijfonderwijs te geven:  ‘Modeling en begeleiden van schrijfproces’ & ‘Beoordelen van teksten en geven van effectieve feedback’

Meer weten?

Wil jij samen met ons het schrijfonderwijs een boost geven? We komen graag eens langs om een demonstratie te geven van Tekster of om meer uitleg te geven over de effectieve ingrediënten van deze nieuwe lesmethode. Mail ons of reageer via het contactformulier.

Follow us: @TeksterNL | Linkedin

  • Renske Bouwer, MSc | PhD candidate | Utrecht Institute of Linguistics | Utrecht University
  • Monica Koster, MSc, | PhD candidate | Utrecht Institute of Linguistics | Utrecht University